![](https://www.challengecare.nl/wp-content/uploads/2024/12/CC-BLOG-Karate-Do-Way-and-Source-of-life-DEF-1.jpg)
Karate ontwikkelt zich alsmaar verder door, omdat het met veel zorg en aandacht wordt georganiseerd, gefaciliteerd, beoefend en doorgegeven. Het biedt zelfs oplossingen voor de meest grote vraagstukken, problemen en uitdagingen in onze hedendaagse maatschappij. Als we de oude principes, normen en waarden op de juiste manier respecteren, interpreteren en weten te transformeren naar het hier en nu, kunnen we daarmee als Trainer en Sensei een wezenlijke bijdrage leveren aan de gezondheid, fitheid, weerbaarheid en het welzijn van anderen, ieder op onze eigen manier en vanuit onze innerlijke kracht en kerncompetenties. Zo brengen we samen Karate-Do, maar ook onszelf, opnieuw naar the next level en kan het in deze tijd niet alleen een way, maar ook een source of life zijn. In dit blog deel ik met je hoe ik dat zie, ervaar, integreer en manifesteer.
“To search for the old is to understand the new.”
– Gichin Funakoshi –
Fightingspirit en budogeest vanuit fudoshin
Dromen en doelen zijn er om te verwezenlijken. Zo begon ik na 25 jaar karate ervaring alsnog met veel plezier en drive aan de KBN Opleiding Leraar Karate-Do. Het hoe en waarom van de timing bespaar ik je, aangezien het nooit te laat is om te leren en ik begreep dat het juist gaat om de waardevolle weg ernaar toe, oftewel do. Eén van mijn Senseis van het eerste uur zei ooit tegen mij dat ik niet het “echte karategevoel” had (ik dacht jaren na over wat dat precies inhoudt). Onlangs ontving ik echter van dezelfde leraar het grootste, oprechte respect voor mijn huidige “fightingspirit” en “budogeest”. Hij is niet de enige.
Dat heeft te maken met de prestaties die ik tegenwoordig weet te leveren, op momenten dat en manieren waarbij anderen eerder afhaken. Zo miste ik bijvoorbeeld geen training na het tragische en dodelijke ongeval van mijn vader en wist ik zijn zaak met rechte rug te behartigen, totdat ik de waarheid boven water had en zo gerechtigheid voor hem, zijn vrienden en de familie haalde. Dat deed ik eerder bij zaken met een provinciale of landelijke strekking. Ook mijn cliënten ondersteun ik regelmatig als Coach en erkend Adviseur bij heikele zaken. Tegenwoordig wordt ik ervoor ingevlogen.
Op het fysieke vlak kom ik eveneens van ver en heb ik met karate sneller en beter weten te herstellen en revalideren dan gemiddeld. Waar ik vroeger kampte met een slechte gezondheid en laag zelfbeeld op velerlei vlakken, is dit nu volgens de testen uitmuntend. Mijn vroegere huisarts vond karate voor mij te zwaar en schreef me chronisch medicatie voor. Ik kom er al zo’n 20 jaar niet meer en ben inmiddels decennia medicatievrij. Zonder karate en de way of life die daarbij hoort, zou ik dit nooit hebben bereikt. Als kind was ik vaak onzeker, had meestal weinig energie en faalangst en was daardoor introvert. Dit bracht me uiteindelijk diep in de problemen. Daar kan nu niemand mij meer mee in verband brengen. Voor een groot deel heb ik dit te danken aan het beoefenen van karate.
Ondertussen en onderweg zocht ik vanuit een diepgewortelde intrinsieke motivatie en uiteindelijk ook een onwankelbare geest (fudoshin) naar manieren om mijn gewenste ontwikkeling c.q. do via gepaste andere wegen vorm te geven, als support en opportunity elders uitbleven.
In dit blog deel ik daarom niet alleen wat we in de KBN opleiding leren over het Didactisch Model Karate, dat je kunt zien als de routekaart voor de vereiste vaardigheden voor een goede Karateleraar in deze tijd, maar ga ik ook verder in op hoe ik tot dusver bij beperkte mogelijkheden en kaders vanuit zelfregie mijn onbenutte potentie op eigen wijze heb ingevuld en mijn do (tot Trainer/Coach) vorm gaf. En tot slot deel ik mijn visie over hoe ik het allemaal vanaf dit punt integreer en daarmee op een nieuwe(tijdse) manier verder ga om mijn bijdrage te leveren en terug te geven wat ik heb mogen ontvangen via mijn karate-do.
Wellicht is dit ook voor jou als Trainer waardevol, wil je er als sporter verder mee of doet dit op de een of andere manier iets met je. Mocht je er iets aan hebben, doe er dan je zeker voordeel mee. Elke reactie is voor mij ook waardevol en leerzaam. Voel je dus vooral vrij om te reflecteren en reageren.
“When you look at life think in terms of karate.
But remember that karate is not only karate – it is life.”
– Gichin Funakoshi –
Motiveren en verbinden met zelfdeterminatie en -regie
Als je mensen iets wil leren, dan moeten ze daartoe gemotiveerd zijn. Sommigen zijn dat al, anderen hebben een prikkel nodig om met plezier te bewegen. Veel is in dat opzicht inherent aan de motorische aanleg van een sporter, maar lang niet alles. Als je vervolgens mensen op het gebied van lichamelijke opvoeding wil beoordelen, is het wel zinvol en praktisch aan te sluiten op deze verschillende typen van motivatie. Dit gaat verder dan alleen de begrippen intrinsieke en extrinsieke motivatie. De KBN opleiding gaat in dit opzicht nader in op de zelfdeterminatietheorie (ZDT – Deci&Ryan 2000) en reikt hiervoor een indeling van de verschillende typen van motivatie aan, gekoppeld aan de mate van zelfbepaling, oftewel zelfdeterminatie. De mate van motivatie varieert naar rato van die zelfdeterminatie vice versa, welke tevens een sterke relatie heeft met de mate van autonomie die je leerlingen biedt binnen het Didactisch Model Karate (zie schematisch in de afbeelding hieronder). Ook verbondenheid en competentiegerichtheid zijn daarin bepalend.
Zo kan een ongemotiveerde leerling bijvoorbeeld meestal niet veel beginnen met een geheel zelfbepalende leerstijl. Die heeft vaak meer externe regulatie nodig, waarbij minder sprake is van autonomie. Verbondenheid is voor zo’n leerling waarschijnlijk wel een belangrijke motivatiebron om te blijven trainen. Een intrinsiek gemotiveerde leerling heeft zelf al veel drive en wil graag competentie- en doelgericht bezig zijn. De mate en aard van motivatie is dus belangrijk om te weten van je leerlingen.
Verbondenheid is echter voor alle sporters belangrijk om het plezier in het sporten hoog te blijven houden. Dit kun je bijvoorbeeld bewerkstelligen door interesse te tonen, mee te denken en voelen, consistent te zijn over gedragsregels, maar ook door het creëren van onderlinge verbondenheid. Oldschool demotiveert
Alle typen motivatie kunnen volgens de onderzoeken worden teruggevoerd naar psychologische basisbehoeften, waar je als leraar gericht op in kunt spelen en naar kunt differentiëren in je lessen. Hoe meer autonomie en zelfdeterminatie je hierin kunt toepassen en inbouwen, hoe beter dat blijkbaar is. Je goed inleven, keuzevrijheid bieden en eigen initiatief stimuleren is dan belangrijk. Als je echter de oldschool opposite variant hiervan toepast, gecontroleerd lesgeven dus, waarbij je negatieve correcties, macht en dwang toepast, kun je vrijwel zeker amotivatie verwachten.
In het dagelijks leven ben ik naast Natuurgeneeskundig (Sport) Massage Therapeut ook Coach. Het motiveren en raken van mensen vind ik een súpermooie en vaak ook grote, doch altijd inspirerende, uitdaging. Het wel of niet slagen daarin, is zeer bepalend voor je resultaat. Binnen het lesgeven is dat niet anders. Ik pas de zelfdeterminatieprincipes dus met zekerheid en overtuiging toe. Een mooi voorbeeld daarvan is dat ik leerlingen met autisme, depressie, overgewicht, hoogsensitiviteit en/of traumatische ervaringen, die al langere tijd weinig vooruitgang boekten in hun karate, met de juiste motivatie en persoonlijke aanpak wist te begeleiden naar meer fitheid, aanzienlijk gewichtsverlies en uiteindelijk het volledig afbouwen van medicatie en zo naar ik mag wel zeggen een volledig nieuw leven met nieuwe mogelijkheden. Voor mij is dit dus allemaal onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Zelfregie
Voorafgaand aan de KBN opleiding kende ik de principes uit de ZDT al als “zelfregie” en volgde daarover diverse inspiratiesessies en trainingen met (oud) Topsporters, Bewegingswetenschappers en Sportpsychiaters (ea). Ook volgde ik een professionele erkende opleiding tot Business en Personal Coach, die erg uitgaat van complimenteren, het bieden van onvoorwaardelijke support, mensen zelf keuzes laten maken en regie laten nemen.
Deze inzichten pas ik bijvoorbeeld ook toe bij mensen met de ziekte kanker, die ik als Oncologiemasseuse en Leefstijl Coach begeleid. Hen geeft dit de regie over hun leven terug in een tijd waar ze veel aan anderen moeten overlaten en daar in vele opzichten afhankelijk van zijn. Daarmee brengt het hun dichter bij hun innerlijke kracht. Dat geeft ook meer levensenergie, -vreugde en kwaliteit van leven. Dit alles, gebaseerd op mijn eigen do en geïnspireerd vanuit wat ik ophaal bij mijn trainers! Ik draag dit over en breng mensen daarmee niet alleen graag van min naar nul, maar nog veel liever van nul naar plus! Op mijn bucketlist staat nog altijd ook dit met de nodige fighting spirit en budogeest te doen, aangezien de laatste onderzoeken daarover lovend zijn en het tenslotte een huge battle is. To be continued dus…
Next level en on top of it blijven
Later volgde ik ook een ECO Coaching cursus, gegeven door oud Olympisch Topsporters, op basis van deze inzichten in de sport. In het bedrijfsleven en tijdens de stagelessen deed ik hier mijn voordeel mee. Later in dit blog lees je meer over de grote kracht van deze aanpak. Ik ga me in de toekomst dan ook zeker nog meer hierop toeleggen en vind het een must om mensen, zowel jong als oud, ziek als gezond, op een prettige, constructieve en succesvolle manier verder te brengen. Ik denk dat je in die zin nooit uitgeleerd bent. Het is een kwestie van on top of it blijven en alsmaar streven naar het next level om te blijven groeien en ook anderen te laten bloeien. Stilstand is per definitie achteruitgang.
In dat opzicht laat ik me graag inspireren door het bedrijfsleven en succesvolle ondernemers, die in mijn ogen ook topsporters zijn. Ze zijn vaak enorm vindingrijk en echte vechters. Vanuit mijn vechtsport achtergrond sta ik hen bij om leiderschap te tonen en te werken aan hun eigen work-lifebalance, vitaliteit en gezondheid, de basis voor elke performance whatsoever. De discipline en structuur die karate mij dagelijks geeft, kan ik daarin integreren als constante powerbron, inspiratie, motor en drive. Ik zou het niet kunnen zonder deze source of life.
“You may train for a long time, but if you merely move your hands and feet and jump up and down like a puppet, learning karate is not very different from learning a dance.
You will never have reached the heart of the matter; you will have failed to grasp the quintessence of karate-do.”
– Gichin Funakoshi –
Scoren ondanks een (verborgen) agenda
Uit onderzoek blijkt dat verborgen opvattingen van jeugdige sporters over de training de dynamiek in een team of je trainingsgroep enorm kunnen beïnvloeden. Iedere sporter heeft natuurlijk eigen opvattingen en kijkt van daaruit ook naar jou en de training die je aanbiedt. Inzicht daarin is dan ook waardevol, zeker als je wil dat de training leeft en van daaruit lukt.
Ruimte voor transformatieproces
Ik hecht veel waarde aan het transformatieproces van sporters en ga er zeker niet van uit dat ik als Trainer wel alles weet en bepaal voor ze. Ik geef veel ruimte voor eigen verantwoordelijkheid, aangezien ik vanuit de coachingprincipes en ervaring weet dat je zo ook optimaal de ruimte en vrijheid geeft aan het altijd aanwezige potentieel. Tijdens het bewegen zelf is het echter vrij moeilijk helder te krijgen hoe iemand de training daadwerkelijk beleeft. Iemands drijfveren kun je echter wel vooraf inventariseren. Daar geef ik dan ook de voorkeur aan, gezien de impact en het belang.
Als je wil dat een training lekker loopt en leeft, zul je hier werk van moeten maken als Trainer, in plaats van een oldschool verborgen cv als tegenhanger te introduceren, om met dubbelzinnige boodschappen impliciet je mening hierover te ventileren. Wil je vervolgens dat dit blíjft werken en dat dus de doelen die je stelt overeenkomen met de verwachtingen en ervaringen van je leerlingen daarover, dan moet je continu verbinding blijven houden. Verwachtingen en voorkeuren van leerlingen variëren namelijk voortdurend en zijn daarnaast niet alleen taak- en vorm-, maar ook omgevings- en relatiegebonden.
Dat zie ik ook in mijn eigen groepen terug komen natuurlijk, waar altijd wel iemand tussen zit die het anders ziet en wat tegendraads kan reageren. De meeste mensen die ik spreek betitelen dit als erg vervelend, maar tegenwoordig kan ik juist dát waarderen, want dat is degene die echt geïnteresseerd, betrokken en geraakt is, maar ook míj ultiem gaat prikkelen om mezelf verder te ontwikkelen! De kunst is om hier niet negatief op te reageren en naar te kijken, maar juist daarmee te werken en ook die persoon te blijven boeien, interesseren en motiveren. Vaak is dat geen makkelijke opgave, waarin je jezelf regelmatig goed tegen komt, maar het is wel waar het in het karate en trainen om gaat als je het mij vraagt. Je moet in elke situatie in je rol en kracht kunnen blijven als leider, je letterlijk niet uit het veld laten slaan, jezelf goed kennen en flexibel meebewegen. Zoeken naar de manier waarop je ook dan in de flow kunt blijven is juist precies waar de groei voor jou in zit en waardoor je de ander kunt blijven bezielen en bewegen (tot). Het geeft ook enorm veel energie en inspiratie als dat lukt.
Cruciaal open eindje
Door helder te communiceren en ruimte te geven aan eigen inbreng door je leerlingen, zorg je er enerzijds voor dat verwachtingen helder zijn en anderzijds expressie gegeven kan worden aan eigen wensen en behoeften. Je moet nooit bang zijn voor de onzekere factor die deze inbreng met zich meebrengt op je eindresultaat, want daarin zit nou net de mooiste pracht en grootste kracht. Het is niet aan jou om dit voor anderen in te vullen, maar om te faciliteren wat er nodig is om de ander naar the next level te brengen.
Dit kun je vormgeven door (samen) te blijven evalueren en reflecteren op elke training in termen van “Loopt het”?” ten aanzien van de organisatie van de training, “Lukt het?” voor wat betreft de mate van inspelen op de competenties van de sporters en “Leeft het?” met het oog op de motivatie om mee te willen (blijven) doen en de geboden ruimte om te groeien. Het OLS (onderwijsleergesprek) is vaak het cruciale open eindje dat wordt overgeslagen in de praktijk, maar is in die zin enorm belangrijk om de leeropbrengst, doeltreffendheid en beleving van de betreffende, gekozen training(sopzet) ten aanzien de bovengenoemde punten uit het Didactisch Model Karate op te halen. De ervaringen neem je mee als start- en leerpunt in de volgende training. Ik vind het dan ook erg belangrijk en logisch daarop aan te haken.
Onderstromen in familie- en organisatiesystemen
In feite werk je in de coaching op dezelfde manier. Ook in Teams buiten de sport en dojo zien we verborgen agenda’s en onderstromen in familie- en organisatiesystemen terug en kunnen we hier globaal op dezelfde wijze mee omgaan, zij het al dan niet losgekoppeld van een bewegingsactiviteit, doch veel meer op gespreksbasis, of verweven in een familie- en/of organisatie opstelling om dit proces en de invloed daarvan op de betreffende personen, het team en/of de organisatie en diens omgeving naast de diverse relevante, andere aspecten, inzichtelijk te maken.
“Success, cannot be attained alone. Any person’s time and power is limited.
A wise leader enlists others in working toward organizational goals.”
– Gichin Funakoshi –
Trainen en Coachen 3.0
Ook de KBN opleiding reikt een coaching methodiek aan om nader invulling te geven aan de principes Loopt’t, Lukt’t en Leeft’t. Dat is mooi, want dit is waar ik in geloof, wat bij me past en waardoor ik me dan ook erg thuis voel in de opleiding en aanpak daarbinnen. Je stelt namelijk vragen in plaats van dat je iets invult, je start laagdrempelig en gaat van daaruit op basis van verbinding de diepgang in. Zoals al eerder kort aangehaald, stel je de sporter bij het coachen volgens deze methodiek vragen over de organisatie van de training (loopt ‘t?), de getrainde vaardigheid (lukt’t?) en de betrokkenheid (leeft’t?). Wil je echt weten wat er speelt, dan zul je dit echter moeten uitdiepen met doorvragen volgens bijvoorbeeld een GROW-model, zo leert inmiddels de ervaring (aangezien deze methodieken alweer jaren oud zijn).
Master yourself
Tijdloos is in mijn optiek altijd voldoen aan vraag, verwachtingen, wensen en behoeften. Zo lang je deze, hoe dan ook, naar de oppervlakte weet te halen, besproken en ingepast weet te krijgen in je trainingen op een manier die bij jou als Trainer past, je de leerlingen daarmee vervolgens fysiek weet te bewegen, mentaal te inspireren en geestelijk te bezielen, ben je goed bezig. Master yourself, toch?
Hierna ga ik nader in op wat ik versta onder next level met Karate-Do en wat er in mijn ogen op ons afstevent als Trainers-Coaches 3.0, waarmee we onze way of life als nieuwetijdse inspirators en leiders als source of life kunnen toepassen. Ik vraag dan ook in de praktijk veel uit aan mensen, reflecteer voortdurend en laat mezelf ook regelmatig evalueren om te blijven groeien.
“First know yourself, then know others.”
– Gichin Funakoshi –
De plank mis slaan
Als je les geeft, is het uiterst belangrijk dit bewust, met een bepaalde visie te doen en daarvoor te gaan staan. Want wat draag je anders over, met welke normen en waarden en waarom? Je draagt enerzijds kennis en vaardigheden van anderen en uit de oudheid over (kwalificatie) en doet dat op een bepaalde manier, rekening houdend met specifieke etiketten (socialisatie). Anderzijds neem je ook altijd jezelf mee. Daarvoor wil, mag en moet je verantwoordelijkheid nemen. Je oefent tenslotte invloed uit op de persoonlijke ontwikkeling van je leerlingen, daarmee ook op de persoonsvorming, oftewel liever in wat vrijere opvatting “subjectivering”. Dit alles hangt ook nog eens sterk met elkaar samen en oefent invloed op elkaar uit. Te weinig aandacht voor één aspect, kan het effect op het andere aspect ontkrachten. Dan sla je de plank dus letterlijk en figuurlijk mis.
“Het uiteindelijke doel van karate is de verbetering van het karakter van de beoefenaar”.
– Gichin Funakoshi –
Differentiëren op een klachtenhoos
Een goede les kun je pas geven, als je het (start)niveau kent van je leerlingen. Ik haal het maar weer eens aan, want ik zie het helaas weinig terug in de praktijk. Maar dan weet ik vast lang niet alles, daar ga ik maar even in alle positiviteit van uit. Anyway, pas vanuit dit bekende (start)niveau kun je optimaal differentiëren in de les.
Differentiëren op zorg
In de nabije toekomst wordt dit alsmaar belangrijker, aangezien we volgens onderzoeken en schattingen steeds complexere gezondheidssituaties, ziektebeelden en problematiek verwachten bij de gemiddelde Nederlander c.q. sporter, daarnaast een stijgend aantal (sport)blessures. Daarover schreef ik meer in het periodiseringsplan en visiestuk dat ik in het kader van deze opleiding opstelde. Ik denk dan ook dat we er haast niet meer onderuit kunnen als Trainer op basis van zorg te gaan differentiëren, als je dat al niet doet. Ik speel daarom op deze ontwikkelingen in door het aanreiken van een aantal voor karate passende sporttesten die als tools kunnen worden ingezet om het startniveau van een (herstellende en/of terugkerende) karateka nauwkeurig te bepalen, waar alleen uitvragen en/of observeren in de les, gezien de situatie ofwel gewenste doelen, ontoereikend is. Het bepalen van het niveau kan namelijk best moeilijk zijn.
98% karateskills liggen out-of-the box
Aan het einde van dit blog tip ik je over nog een andere, erg geschikte tool, die inmiddels alom gerespecteerd, ingeburgerd en binnen ieders handbereik ligt. Dat doe ik, omdat ik het lesgeven graag wat meer richting coachinglevel 3.0 zie, waarbij nóg minder binnen kaders en meer out-of-the box wordt gewerkt en dus ook meer gedifferentieerd wordt. Dit, omdat ik in de praktijk heb gezien en geleerd, dat we anders maar 2% van onze potentie benutten en 98% van onze mogelijkheden, dus ook fitheid, vitaliteit, gezondheid en daarmee karateskills, alsmaar buiten die box blijft liggen.
Authentiek blijven en jezelf sterk neerzetten
Het vraagt echter meer van ons als Leraar, maar daagt je uit om een betere (Trainer) Coach te worden en dus ook zelf voor dat next level te gaan. Of dit ook jouw visie is, is alleen aan jezelf om te bepalen. Misschien zit ik er wel helemaal naast. Wat zeker is, is dat een visie je moet liggen, wil ie voor je werken. Het is zaak daarbij vooral authentiek te blijven. Ik neem mijn eigen achtergrond als Erkend Natuurgeneeskundig / Ayurveda (Massage) Therapeute, Sportmasseuse, Voedingsdeskundige, Healer en Life(style) Coach mee in deze visie. Iedere Trainer is net als elke leerling uniek en neemt zijn of haar eigen achtergrond mee. Dat is je kracht en precies waar het over gaat, nu en altijd al. Dit komt tevens overeen met wat onze grondlegger Gichin Funakoshi (Shotokan) zegt over karate. Er is volgens hem maar één karate. Het is belangrijk daarin altijd sterk bij jezelf te blijven, als je jezelf sterk wil neerzetten.
Verhogen van de lat
Hierop anticiperend denk ik verder ook dat in de toekomst, ondanks dat de vraag naar (speciale) zorg alsmaar groter wordt, de huidige indeling naar zorgniveaus in de sport desalniettemin wat meer vervaagt en verdwijnt, omdat de doelgroepen alsmaar meer, breder en specifieker worden. Een logisch gevolg is dat ze tegelijkertijd om meer verdieping en maatwerk vragen. Los daarvan, maar net zo samenhangend, komt er voor iedereen meer plaats en aandacht voor individuele doelstellingen. En dat is waar ik ook naar toe wil. Niet naar het verlagen van de normen en doelstellingen, maar het verhogen van de lat door differentiatie op individuele doelstellingen.
(Glansrijk) falen blijven faciliteren
Als je wil blijven groeien, is het ook op hoog niveau nodig om alsmaar het niveau van mislukken te blijven opzoeken, om te zorgen dat uiteindelijk je piekprestatie alsmaar verlegd kan worden en beter kan lukken. Daarbij is kruisbestuiving tussen alle niveaus megawaardevol en leerzaam. Dat is dan ook het geweldige van de opzet van karate onderwijs. Ik zie dit erg mooi terug bij Fudoshin, waar ik op dit moment (onder andere) train. Karateka’s uit het G-karate trainen hier op de meeste respectabele manier samen met gevorderde karateka’s en staan vooraan opgesteld bij het groeten, los van het niveau van de dangraden. Dit geeft voor beiden een optimaal leereffect, los van de immense waarde op het sociale vlak. Het is dus zaak voor iedereen aan strak kader te faciliteren met voldoende ruimte om (glansrijk) te blijven falen en individuele doelen, niveaus en mogelijkheden glashelder te hebben en houden. Ik geloof daarbij niet zozeer in een hokjesgeest, maar in maatwerk binnen kaders. Zo zie ik de wereld, leren, lesgeven en coachen en heb ik dit dan ook in mijn visie op lesgeven en daarop gebaseerde periodiseringsplan meegenomen.
“Karate is like boiling water: without heat, it returns to it’s tepid state.”
– Gichin Funakoshi –
Positieve feedback bij karate
Als je dan op individuele behoeften en doelen gaat sturen en trainen, is het constructief daarnaar toe te werken met positieve feedback ten aanzien van elke stap in de gewenste richting. Onderzoek toont namelijk aan dat zowel positieve feedback op het gebied van techniek alsook resultaat succesvol doorwerkt. Dosering, nuancering en timing zijn hierbij ook relevant en werken synergetisch. Dit kun je leren, maar ook verleren en vergt training alsook voortdurend reflecteren in combinatie met een scherpe, opmerkzame geest.
“You must ignore the bad and adopt the good.”
– Gichin Funakoshi –
Positieve leersetting bij karate
De onderwijssetting, oftewel de inrichting van de leersituatie, is eveneens een zeer belangrijk element om mee te werken, dat grote invloed heeft op je resultaat. Met name het indirecte leren blijkt daarbij effectief. Daarbij kun je denken aan observerend leren (de kracht van het plaatje!), differentieel leren, blocked, random en foutloos leren alsook gebruik maken van een dwangstelling en werken met een focus/einddoel. Hier zijn we daarom ook veel mee bezig geweest in de opleiding en is tevens onder andere de toegevoegde waarde daarvan.
De juiste organisatievorm is daarbij essentieel om te slagen. In de praktijk maak ik dan ook graag gebruik van diverse settings om bepaalde doelen beter te bereiken, zoals outdoor trainingen of andere inspirerende locaties. Ook in dat opzicht geef ik mensen keuzevrijheid en regie door uit te vragen wat hun voorkeur heeft en waarom. Het kader bewaak ik echter tevens zelf, om te waarborgen dat gestelde doelen ook daadwerkelijk worden bereikt.
Positieve gezondheid bij karate
In alle geledingen en branches in onze maatschappij zien we al de positieve invloed van IPH (Institute for Positive Health). Ik wil je als Karate Leraar uitnodigen deze tool ook eens te bekijken en overwegen, als je dat nog niet gedaan hebt. Het IPH concept bied je een hele praktische, nieuwetijdse tool om met je leerlingen in gesprek te komen over hun situatie, drijfveren, doelen en wensen, welke zo lastig en tegelijkertijd mega belangrijk zijn om helder te krijgen als start- en ijkpunt.
Met het zeer bekende, gewaardeerde en daarom veelvuldig toegepaste “spinnenweb” van dit concept, kun je aan de hand van een gratis (online) vragenlijst helder krijgen waar je leerling nu staat en wat hij of zij graag wil bereiken. De vragenlijst gaat in op 6 facetten van je gezondheid. Zo krijg je perfect in beeld wat hij of zij nodig heeft om zich beter te voelen en wat voor hem of haar belangrijk is. Dat kan bijvoorbeeld meer bewegen, behoefte aan contact of meer rust zijn.
De vragenlijst van Mijn Positieve Gezondheid bestrijkt de volgende zes onderwerpen:
• Hoe het lichamelijk gaat
• Hoe het mentaal gaat
• Of je jouw leven zinvol vindt
• Of je een prettig leven hebt
• Of je meedoet in de maatschappij
• Hoe je dagelijks leven eruitziet
Over ieder onderwerp krijg je 7 vragen. De antwoorden vormen je ‘gezondheidsoppervlak’ in het Spinnenweb Positieve Gezondheid. Dit geeft je een goed beeld en een ingang om mogelijkheden, kaders en verwachtingen te bespreken.
Hieronder zie je een voorbeeld van hoe dit er uitgewerkt uit kan zien.
Stel je eens voor… Jij kunt binnen jouw dojo als Karate Leraar op al deze facetten inspelen en daarmee het verschil maken in iemands leven! Dit past perfect binnen de visie van karate en daarmee gepaard gaande way of life, zoals onze grondlegger van het Shotokan karate Gichin Funakoshi deze voor ogen had. Je draagt namelijk daadwerkelijk bij aan het verbeteren van de fysieke, mentale en geestelijke kracht en weerbaarheid op een manier die optimaal aansluit bij de doelstellingen en drijfveren van je karateka.
Tal van onderzoeken tonen aan dat maar liefst 80-90% van je gezondheid afhankelijk is van leefstijlfactoren, welke je met een karate way of life positief kunt beïnvloeden. Dat maakt Karate-Do tot een source of life. Ik ga er dan ook zeker voor als Trainer en als Life(style) Coach doe ik er gewoon nog een tikkeltje bovenop met een Healthscreening, Voedings- en Leefstijlcheck, maar dat is gewoon weer mijn ding. Ik daag je verder niet uit hoor?!)!
Er zijn gratis vragenlijsten Positieve Gezondheid beschikbaar voor volwassenen, jeugd, kinderen en zelfs in eenvoudige taal.
Doe er je voordeel mee. Je vind ze HIER.
“The spirit of karate practice and the elements of training
are applicable to each and every aspect of our daily lives.”
– Gichin Funakoshi –
Mijn grote dank!
Mijn dankbaarheid voor deelname aan deze opleiding is heel groot. Zonder hulp van anderen zou ook ik natuurlijk niet kunnen leren, groeien en bloeien. Ik wil daarom graag in het bijzonder bedanken: mijn leraren bij IkeNamiKan Eindhoven, de organisatie KBN, de leraren van de KBN Lerarenopleiding, de stagebegeleiders en leraren van Shotokan Dojo Kuro-Obi Weert en Practical Karate / Wado Dojo Fudoshin Roermond, en last but not least alle andere leraren, medecursisten en karateka’s, waaronder mijn eigen lieve besty en hub die mij met veel geduld, liefde en vanuit vriendschap vergezelden op mijn do! What a huge gift!
…….Geschreven door: Geïnitieerd, geïnspireerd en gefaciliteerd door:
Bianca Coenen Karate-do Bond Nederland
.
Bronnen:
- Artikel Lichamelijke opvoeding magazine Motivatie van leerlingen: zelfdeterminatietheorie – jan 2015
- Artikel Sportgericht nr. 2 -2021 jaargang 75 Loopt, lukt, leeft de training? De verborgen agenda speelt mee!
- Artikel Lichamelijke opvoeding magazine 5 – juni 2021 Coachen met het model Loopt’t?, Lukt’t?, Leeft’t? 2.0
- Onderwijsfilosofie – Erik Hein – KBN
- Youtube film fudoshin (uit KBN opleiding)
- Artikel Lichamelijke opvoeding 13 november 2008 Niveaus duiden, hoe doe je dat?
- Artikel LOO-8 26 september 2014 Motorisch Leren
- Spinnenweb IPH (Institute of Positive Health) www.iph.nl